محل لوگو

تحقیق درباره فلسفه اخلاق


تحقیق درباره فلسفه اخلاق

 

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓

فرمت فایل: word

(قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:15

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

مقدمه

علم اخلاق مجموعه اصولى معيارى و سنجشى است كه شايسته است رفتار انسانها مطابق آن‏ها صورت گيرد و به عبارت ديگر: اصول اخلاقى راه رفتار پسنديده و هدفها و انگيزه‏ها را توضيح و ترسيم مى‏نمايد. از اينرو علم اخلاق و به دو بخش اصلى و بنيانى تقسيم مى‏گردد و هركدام از آن دو آثار و ويژگيهائى دارد كه آن ديگرى فاقد آن است.

بخش اول: اين كه انسانها از نظر اخلاقى چه تكاليفى دارند و چه وظائفى خواه مادى يا معنوى، اجتماعى يا فردى و خا نوادگى و غير آن در رابطه با ساير انسانها عهده‏دار است و بايد انجام دهند و چه چيزهائى را نبايد انجام دهند؟

بخش دوم: اين كه اين تكاليف و وظائف را براى چه مقصودى بايد انجام دهد يا ندهد؟ و هدف و غايت اين وظائف و تكاليف چيست؟

بخش اول در اصطلاح علماء علم اخلاق، اخلاق عملى و بخش دوم را اخلاق نظرى و يا فلسفه اخلاق مى‏نامند. پس فلسفه اخلاق عين علم اخلاق نيست گرچه با آن در رابطه نزديكى قرار دارد زيرا علم اخلاق عام بوده، شامل هر دو بخش مى‏گردد پس نسبت‏بين آن دو نسبت ميان عام و خاص است و فلسفه اخلاق يك بخشى از آن محسوب مى‏گردد. و به عبارت دقيق‏تر مى‏توان گفت نسبت فلسفه اخلاق (يعنى اخلاق نظرى) و اخلاق عملى نسبت ميان مبادى و غايت محسوب مى‏گردد از اينرو لازم است قبل از هر چيز از اخلاق نظرى بحث نمود زيرا بايد ابتداء غايت را شناخت ‏سپس راه‏هاى وصول به آن را مورد بررسى قرار داد (2) . فلسفه اخلاق از جهت رده‏بندى علوم، داخل در فلسفه نظرى مى‏باشد و فلسفه نظرى عبارت است از برداشت كلى از جهان و رابطه ذهن با خارج و داراى پنج جزء است:

پس هر حكم و اثر و يا ويژگى كه فلسفه (به عنوان پدر) دارد در اجزاء آن (به عنوان فرزند) از جمله علم اخلاق و در نتيجه فلسفه اخلاق نيز جارى و سارى است.

اقسام افعال انسانها

به طور كلى ما مى‏دانيم كه افعال انسانها به يك نسق نيست، افعال انسانها سه‏گونه‏اند:

1 - افعال اخلاقى.

2 - افعال طبيعى.

3 - افعال عادى.

نمونه‏هاى عملى و توضيح اين سه قسم و موارد آن براى همه ما تا حدودى روشن و واضح است و نياز به تفصيل زياد ندارد.

آرى بيان آثار و ويژگى هر يك از اقسام سه‏گانه بالا و بيان فرق بين آنها نياز به توضيح دارد به اين ترتيب كه عمل اخلاقى قابل ستايش و تحسين هستند برخلاف عمل عادى بشرى. پس انسانها براى اعمال اخلاقى، ارزش قائل بوده و افعال اخلاقى مثل احسان به مستمندان و محبت‏به غير و غير اينها از افعال اخلاقى در وجدان بشرى ارزشمند از نوع ارزشمندى يك كارگر در برابر كارش مثلا نيست زيرا اين ارزش، ارزش مادى و سبب استحقاق مبلغى پول يا كالا در مقابل كار كارگر مثلا نيست و ارزش كار اخلاقى فوق اين ارزشها بوده، با پول و كالاى مادى قابل مقايسه نمى‏باشد.

و....


 

 

  انتشار : ۲ خرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 36

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما